Friday 5 December 2014

DI SEBALIK KISAH CHE TA BAGI ANAK KECIL MINUM SUSU FORMULA - PEJUANG SUSU IBU BERSUARA

Saya bukanla peminat setia gosip-gosip artis ini. Tapi sebagai pejuang susu ibu, saya terbaca satu artikel berkenaan isu Che Ta dan Zain Saidin yang beri anak kecil mereka minum susu formula seawal beberapa hari. Ini boleh bikin panas.


Namun, sebenarnya sifat manusia yang tertarik dengan hal-hal negetif seterusnya terjerumus dengan perkara-perkara yang dikategorikan sebagai 'sibuk tepi kain orang'. Disebabkan hal-hal inilah, manusia mudah bergaduh dan berperang.

Al-kisahnya, saya pon bukan tau cerita, lepas baca di blog berkenaan gosip artis fofular ini, saya terus membuat beberapa kesimpulan. Zain Saidin dengan gembira berkongsi gambar beliau sedang menyusukan anaknya di laman sosial instagram. (Sukahati dia la kan)

Beberapa isu timbul dari beberapa peminat fanatik atau 'fan'tastik iaitu:

(a) anak diberikan susu dalam botol = susu formula, kesian kat baby yang masih kecil dah minum susu formula.
(b) zain tak pandai jaga anak sebab baringkan anak ketika menyusukan. Sepatutnye tinggikan sedikit bantal. takut tersedak.
(c) zain seksi saja nak tunjukkan badan yang sado itu.


tips banyakkan susu badan, makanan banyakkan susu badan, masalah susu kurang, set penyusuan shaklee, vitamin ibu menyusu, pengedar shaklee cheras, pengedar shaklee bandar sri permaisuri, pengedar shaklee ampang, pengedar shaklee kajang, rahsia membanyakkan susu badan, esp, ostematriks, pengedar shaklee sri penara, pengedar shaklee sepang, pengedar shaklee putrajaya, keburukan set penyusuan Shaklee, esp banyakkan susu badan, set budget Shaklee, Shaklee, pakar penyusuan susu ibu, testimony set penyusuan, testimony set budget Shaklee, testimony Shaklee, susu banyak, Shaklee murah, Shaklee berkesan

Saya pinjam gambar dari blog beautifulnara. Abang nara, printscreen ye =)

Nampak, ramai tak orang cuba 'bantu' settlekan hal rumah tangga mereka dan cuba untuk jadi hakim nak tentukan yang mana betul yang mana salah. Kan mereka hanya nak kongsi cerita mereka je. (feling woooo)

Isu bagi anak susu formula ni sangat sensitif bagi sesetengah ibu. Tiada siapa berhak untuk tentukan salah atau betul kenapa seseorang ibu beri anak minum formula walaupon pada hakikatnya susu ibu merupakan hak anak itu dan tanggungjawab seorang ibu untuk menunaikannya. Walaupon saya merupakan pejuang susu ibu yang mana saya amat menggalakkan semua ibu-ibu perlu berusaha menyusukan anaknya. Namun saya masih tiada hak untuk paksa atau tentukan keputusan si ibu. Ingat, tiada ibu yang nak lihat anak mereka tidak pandai, tidak sihat, tidak cantik, mudah dapat penyakit. Tidak seorang pon melainkan ibu itu 'sakit' (maaf penggunaan ayat tidak best)

Mungkin atas sebab-sebab tertentu juga, ibu harus memberi susu formula sebagai back up kepada anak untuk tidak lapar seperti, anak alah susu badan, ibu sedang berada dalam kesakitan, kesan ubat ketika bersalin yang menghalang anak disusukan.

dan sebagai pejuang susu ibu, saya hanya boleh menggalakkan dan menyokong 500% (ada ke..hehhe) jika Che Ta meneruskan penyusuan susu ibu sehingga anak beliau berusia 2 tahun. Tapi kalau tidak, jangan pernah menghina, mengata, judge people, perli, dendam kesumat atau apa-apa perkara negetif yang menyebabkan seseorang ibu itu stress. Stress ini yang menyebabkan
ibu kurang penghasilan susu atau rasa tidak sihat. Kenapa mesti buat orang macam ni, dapat hadiah ke?

Perlu encourage dan sampaikan dengan betul dan lembut. Bukan encourage dengan perli dan war-warkan secara 'sibuk tepi kain orang'. 
(eh, guna lagi ayat ni)

Bab Zain tak pandai jaga anak tu, saya tak nak komen, sebab saya rasa first time father, should not be as perfect to handle a baby. dah bantu pon dah cukup baik. Dah boleh bersukur sangat-sangat. Bukannye nak puji melambong, tapi bukan semua suami nak bantu. Kalau perfect sangat kang kene perli 
''eh, pandainye jaga anak, macam ade pengalaman je'' 
pulak dah!


tips banyakkan susu badan, makanan banyakkan susu badan, masalah susu kurang, set penyusuan shaklee, vitamin ibu menyusu, pengedar shaklee cheras, pengedar shaklee bandar sri permaisuri, pengedar shaklee ampang, pengedar shaklee kajang, rahsia membanyakkan susu badan, esp, ostematriks, pengedar shaklee sri penara, pengedar shaklee sepang, pengedar shaklee putrajaya, keburukan set penyusuan Shaklee, esp banyakkan susu badan, set budget Shaklee, Shaklee, pakar penyusuan susu ibu, testimony set penyusuan, testimony set budget Shaklee, testimony Shaklee, susu banyak, Shaklee murah, Shaklee berkesan


Printscreen abang Nara punye lagi. Mekasih bang.


kan dah cakap, sebagai ibu mesti sensitif isu susu formula vs susu badan ni. Kan Che Ta dah bagi jawapan tu.
''Susu badan perah masuk dalam botol''
(siap kena panahan tanda seru..hehe)

Aish..kan dah malu. tuduh-tuduh lagi. Teringat saya dulu, kene perah susu sebab nak berurut 3 jam. Kang anak tersayang lapar macam mana?
Lagi sekali, dont simply judge people badly, encourage them.

Takpa-takpa, tak marah anda pon..yela, anda yang komen tu. yang ada nama kat atas tu. Sebab saya tak dapat hadiah pon nak marah-marah anda.
Jom jadikan sebagai pengajaran ye.


Ok ni saya selidik sendiri then printscreen sendiri. Malu dah asik amik gambar Abang Nara je.heheh


Syukur, nampak tak ramai yang support Che Ta. Inilah yang dikatakan peminat fanatik. Kipas susah mati. Mereka positif dan terbuka. Sokongla sikit, bukan dump people.

Semoga entry ini tidak menyebabkan orang marah-marah saya. saya tak dapat hadiah dari Che Ta pon. saya cuma sampaikan pendapat saya dengan cara yang santai. Jika salah, ampun ye. dan saya bukan peminat setia Che Ta. saya hanya suka beliau sebagai seorang muslim sahaja.

Notakaki:
Kalau Che Ta nak Set Penyusuan Susu Ibu, saya boleh rekemenkan. Boleh banyakkan susu badan insyallah. Tips Penyusuan Eksklusif untuk semua customer saya.

Pakar Penyusuan Susu Ibu


Agen Shaklee: Cheras, Ampang, Bandar Tun Razak, Kajang
Call/Wasap/Msg: 012-9334940
Fanpage: babyshop.com
blog: www.nastashanordin.blogspot.com 
email: nastasha.nordin@gmail.com

No comments:

Post a Comment