Friday 12 December 2014

MAKANAN TERBAIK UNTUK IBU TAMBAHKAN SUSU BADAN

Menyusu badan memberikan seribu kebaikan, samada kepada bayi mahupun si ibu itu sendiri.Kesan baik itu bukan hanya dirasai ketika bayi masih kecil, namun kekal sepanjang hayat meliputi efek terhadap perkembangan fizikal, mental, emosi dan pembentukan peribadi seorang anak. Oleh itu, makanan yang berkhasiat dan seimbang sangat penting bagi ibu menyusu. Malah, makanan tersebut bukan sahaja berkhasiat tetapi mampu memperbanyakkan susu ibu.

Bagi ibu-ibu yang menyusu di luar sana, jom semak makanan yang anda perlu makan untuk banyakkan air susu.
tips banyakkan susu badan, makanan banyakkan susu badan, masalah susu kurang, set penyusuan shaklee, vitamin ibu menyusu, pengedar shaklee cheras, pengedar shaklee bandar sri permaisuri, pengedar shaklee ampang, pengedar shaklee kajang, rahsia membanyakkan susu badan, esp, ostematriks, pengedar shaklee sri penara, pengedar shaklee sepang, pengedar shaklee putrajaya, keburukan set penyusuan Shaklee, esp banyakkan susu badan, set budget Shaklee, Shaklee, pakar penyusuan susu ibu, testimony set penyusuan, testimony set budget Shaklee, testimony Shaklee, susu banyak, Shaklee murah, Shaklee berkesan

Makanan Terbaik Untuk Ibu Tambahkan Susu Badan

1. Lobak Putih
Anda boleh parutkan lobak putih tersebut dan direndam di dalam air suam sebelum diminum begitu sahaja.
2. Buah Longan Kering
Rebus segenggam longan kering bersama kurma kering, kismis atau barli sehingga kembang. Untuk rasa yang lebih sedap,masukkan sedikit gula merah. Longan kering biasanya boleh dibeli di pasaraya atau kedai ubat cina.
3. Kacang Tanah
Bagi menambah kandungan susu badan ibu yang menyusukan bayi, si ibu digalakkan mengambil kacang tanah yang dipanggang bersama susu kambing. Kacang tanah sememangnya kaya dengan protein yang tinggi, zat besi, vitamin E, kalsium, vitamin B kompleks dan fosforus.
4. Kurma
Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu,maka dengan pengambilan kurma ini,ia dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu. Malah ia juga kaya dengan zat besi dan membekalkan kalori segera yang diperlukan terutamanya buat ibu menyusu.
5. Pucuk betik/Betik muda
Air rebusan daun betik muda boleh melancar dan menambahkan susu bagi ibu-ibu yang menyusui bayi mereka dengan susu badan. Rebus beberapa helai daun betik yang sederhana muda dan minumlah dua hingga tiga kali sehari. Pucuk betik atau betik muda ini juga boleh dimakan mentah dan dimakan bersama nasi sebagai ulam-ulaman.
6Halba
Rendam sedikit halba dengan air suam dan minum airnya.  Anda juga letakkan halba ini di dalam masakan seperti sup, kari atau nasi.
7. Habbatus Sauda
Habbatus Sauda adalah salah satu makanan sunnah yang diamalkan Rasulullah.  Ramai ibu tidak tahu bahawa ia dapat menambahkan susu si ibu. Malah ia amat berkhasiat sehinggakan Rasulullah pernah bersabda, bahawa ia berupaya mengubati pelbagai penyakit kecuali maut.
8. Jantung Pisang
Boleh di celur dan dimakan seperti ulam-ulaman atau lebih enak dimasak gulai lemak.Jantung pisang bukan sahaja sedap dimakan, ia juga berkesan untuk menambahkan susu badan bagi ibu yang mengalami kekurangan susu badan.
9. Kacang Soya
Makanan berasaskan kacang soya seperti air soya, tempe atau tauhu diketahui umum berupaya menambah pengeluaran susu ibu. Walaubagaimanapun, pengambilan susu soya buatan sendiri adalah tidak digalakkan kerana kemungkinan besar anda akan terdedah kepada kesan negatif kacang soya yang tidak diingini.

Pengambilan Air Putih Yang Banyak

Si ibu yang menyusu mestilah kerap minum air putih supaya tidak mengalami dehidrasi atau kekurangan air dalam badan.  Dehidrasi boleh membuatkan susu ibu menjadi kurang.  Si ibu disarankan meminum air putih sekurang-kurangnya tiga  liter sehari.
Ibu tau cara terbaik untuk minum air masak untuk banyakkan susu tanpa perlu sering ke toilet? <--- baca sini.

Khasiat Susu Ibu Kepada Bayi

  • Susu ibu dapat menentang penyakit biasa seperti sembelit, lelah dan eczema.
  • Susu ibu tersedia bila-bila masa,mudah diurus,tidak perlu dicuci atau disteril dan bebas daripada sebarang kuman dan bakteria. Malah susu ibu  tidak akan basi.
  • Mampu meningkatkan kecerdasan bayi dan pertumbuhan sel-sel otak sehingga 10-15 kali lebih cepat berbanding bayi yang meminum susu formula.
  • Mencegah daripada penyakit rabun malam.
  • Mencegah bayi dari mendapat alahan.
  • Menggelakkan taun.
  • Menggelakkan bayi dari terkena jangkitan telinga.
  • Susu ibu mengandungi Asid Docosahexanoic dan Asid Arachidonic yang membantu pertumbuhan sistem otak dan saraf.

Khasiat Menyusu Bayi Bagi Ibu
Menyusukan bayi akan bantu si ibu kembali kepada bentuk tubuh asal dengan lebih cepat. Hormon oksotosin yang terdapat dalam susu ibu dapat membantu pengecutan rahim dengan menyingkirkan plasenta. Bagi si ibu yang tidak menyusukan bayi,amat rugilah anda kerana rahim anda sukar untuk mengecut kepada keadaan asal.
  • Menyingkir Mekonium
Di dalam usus bayi yang lahir, terdapat beberapa jenis bahan yang dikenali sebagai mekonium. Bahan ini jika tidak dibuang akan memberi kesan yang buruk kepada bayi. Oleh yang demikian, kolostrum yang terdapat dalam susu ibu boleh menyingkirkan bahan tersebut daripada tubuh bayi.
  • Mudah DiHadam  
Khasiat yang terdapat dalam susu ibu lebih cepat diserap ke dalam sistem tubuh bayi berbanding susu formula. Ini disebabkan oleh enzim yang terkandung dalam susu ibu membantu proses penghadaman.
Tahukah anda bahawa susu badan mengandungi antibodi kepada pelbagai jenis penyakit. Oleh itu, jika bayi disusukan secara eksklusif, mereka terlindung daripada daripada pelbagai jenis penyakit berbahaya termasuklah pneumonia,bronkitis, influenza dan banyak lagi.
  • Mengelak  Berlakunya Pendarahan
Apabila menyusukan bayi, si ibu akan mengeluarkan oksitosin yang merangsang kontraksi. Kontraksi tersebut dapat menutup saluran darah maternal. Sekaligus pendarahan dapat dielakkan.
  • Mengurangkan Kadar Insulin
Berita baik untuk anda yang menghidap penyakit kencing manis kerana kadar insulin dapat dikurangkan dengan hanya menyusukan bayi.
Salah satu khasiat susu ibu adalah vitamin A. Seperti yang diketahui, vitamin A baik untuk kesihatan mata.
  • Bertindak Sebagai Ubat Penenang
Susu ibu mengandungi oksitosin yang dapat membantu menenangkan bayi. Oleh itu,bayi dengan sendirinya akan tenang setelah meragam.
Kesimpulan
Ibu-ibu yang menyusu perlulah melengkapkan diri serba sedikit dengan ilmu tentang penyusuan bagi mempermudahkan proses penyusuan bayi anda. Sesungguhnya susu ibu merupakan pengerat kasih sayang antara ibu dan anak.
Perkongsian dari sumber. Terima kasih.



tips banyakkan susu badan, makanan banyakkan susu badan, masalah susu kurang, set penyusuan shaklee, vitamin ibu menyusu, pengedar shaklee cheras, pengedar shaklee bandar sri permaisuri, pengedar shaklee ampang, pengedar shaklee kajang, rahsia membanyakkan susu badan, esp, ostematriks, pengedar shaklee sri penara, pengedar shaklee sepang, pengedar shaklee putrajaya, keburukan set penyusuan Shaklee, esp banyakkan susu badan, set budget Shaklee, Shaklee, pakar penyusuan susu ibu, testimony set penyusuan, testimony set budget Shaklee, testimony Shaklee, susu banyak, Shaklee murah, Shaklee berkesan

Saya ingin kongsikan pengalaman dan cara saya membanyakkan susu badan dengan mudah dan konsisten. Sebelum ini, saya juga pernah gagal sehingga terpaksa membiarkan orang lain menyuapkan formula milk untuk anak saya. (nangis). Negetif
 mindset dan sering stress penyumbang terbesar penghasilan susu terbantut namun percayalah Allah sentiasa ada dengan kita. Dia hadirkan idea ini untuk bantu saya mulakan sesuatu untuk banyakkan susu badan saya.

Jemput baca perkongsian saya =)

Pakar Penyusuan Susu Ibu


Agen Shaklee: Cheras, Ampang, Bandar Tun Razak, Kajang
Call/Wasap/Msg: 012-9334940
Fanpage: babyshop.com
blog: www.nastashanordin.blogspot.com 
email: nastasha.nordin@gmail.com

No comments:

Post a Comment