Wednesday 3 December 2014

PENDEDAHAN TERBARU - KESAN NEGATIF SUSU IBU UNTUK ANAK

Ibu-ibu perasan tak bila kita pam susu, 3 minit pertama, susu jadi cair sikit then 3 minit seterusnya susu akan nampak lebih pekat dan berminyak. Ini yang dinamakan kandungan susu ibu perahan yang penuh dengan foremilk (susu awal) dan hindmilk (susu akhir). Baca lebih disini.<---


Hal ini berlaku biasanya, apabila bayi menyusu hanya untuk beberapa minit sahaja pada sebelah payudara dan terus bertukar ke payudara sebelah lagi. Akibatnya, bayi hanya mendapat foremilk yang berlebihan sebelum mendapat hindmilk. Sama juga dengan susu yang diperah, sebaiknya payudara di perah sehingga ketitisan terakhir untuk dapatkan kedua-dua foremilk dan hindmilk supaya susu lebih seimbang dengan segala vitamin, karbohidrat, protein dan lemak.

tips banyakkan susu badan, makanan banyakkan susu badan, masalah susu kurang, set penyusuan shaklee, vitamin ibu menyusu, pengedar shaklee cheras, pengedar shaklee bandar sri permaisuri, pengedar shaklee ampang, pengedar shaklee kajang, rahsia membanyakkan susu badan, esp, ostematriks, pengedar shaklee sri penara, pengedar shaklee sepang, pengedar shaklee putrajaya, keburukan set penyusuan Shaklee, esp banyakkan susu badan, set budget Shaklee, Shaklee, pakar penyusuan susu ibu


Oleh itu, ibu harus menyusukan bayi sehingga kenyang iaitu sehingga ia mendapat hindmilk pada sebelah payudara sahaja. Manakala payudara yang satu lagi hendaklah di perah untuk mengelakkan daripada mengalami bengkak susu. Jika selepas beberapa minit kita terus pindah payudara, pasti bayi kita belum mendapat hindmilk (susu akhir) dan terus berpindah untuk mendapatkan foremilk sekali lagi daripada payudara yang sebelah lagi. Ini merupakan satu kesilapan yang membawa kepada beberapa kesan pada bayi. Nak tau kesannya? Cuba lihat beberapa fakta di bawah untuk memastikan sama ada anak kita mendapat kandungan susu yang tidak seimbang.


SIMPTOM KETIDAKSEIMBANGAN FOREMILK DAN HINDMILK


1) Najis bayi yang kehijauan diselangi sakit perut
2) Bayi banyak meludah/ keluar liur yang banyak
3) Bayi tidak kenyang dan sentiasa ingin menyusu
4) Gassiness
5) Najis berdarah
6) Tumbesaran yang perlahan
7) Bayi mengalami diaper rash disebabkan najis berasid
8) Bayi mengalami pergerakan usus serta merta selepas penyususan

Hal di atas disebabkan kandungan foremilk yang berlebihan (oversupply) di mana, bayi kenyang awal (hanya dengan foremilk) dan tidak sempat mendapat hindmilk. Ia juga disebabkan penyusuan yang sekejap.

Contohnya seperti kita orang dewasa, kalau banyak sangat minum air, akan dapat kembung perut kan. Dan kita akan rasa kenyang disebabkan perut dah terlalu sebu banyak air. Bukan kenyang disebabkan makanan.


CARA MENGATASI KETIDAKSEIMBANGAN FOREMILK DAN HINDMILK


1) Susui bayi lebih lama sehingga kenyang pada satu payudara. Iaitu sehingga ibu merasakan payudara menjadi ringan.

2) Jika ibu merasa bahawa ia mengalami 'oversupply', cuba pam dahulu sebelum menyusukan bayi untuk pastikan bayi dapat kedua-dua khasiat susu tersebut.

3) Untuk merawat ketidakseimbangan  foremilk & hindmilk ni, cuba selang selikan penyusuan antara payudara pada setiap 12 jam hingga 24 jam.


tips banyakkan susu badan, makanan banyakkan susu badan, masalah susu kurang, set penyusuan shaklee, vitamin ibu menyusu, pengedar shaklee cheras, pengedar shaklee bandar sri permaisuri, pengedar shaklee ampang, pengedar shaklee kajang, rahsia membanyakkan susu badan, esp, ostematriks, pengedar shaklee sri penara, pengedar shaklee sepang, pengedar shaklee putrajaya, keburukan set penyusuan Shaklee, esp banyakkan susu badan, set budget Shaklee, Shaklee, pakar penyusuan susu ibu


Ibu dah faham berkenaan foremilk (susu awal yang kelihatan cair) dan hindmilk (susu akhir yang kelihatan lebih pekat). Kalau masih kurang jelas, sila komen ya, saya akan kongsikan lagi.

Cuba tengok testimoni di atas ini, ini bukan hasil dari hindmilk atau foremilk. Ini hasil selepas mengamalkan Set Penyusuan Susu Ibu Shaklee. Set ini membantu untuk ibu-ibu membanyakkan susu ibu sekaligus menambah kualiti dah khasiat susu ibu mereka. saya juga sudah membuktikannya.

Apa yang dimaksudkan susu without ESP dan susu with ESP? (seperti dalam gambar diatas).Baik saya terangkan.

Kita semua tahu, perahan 3 minit pertama akan menghasilkan foremilk yang kita tau lebih kandungan air dan ternyata ianya lebih cair. Perahan seterusnya akan lebih pekat disebabkan hindmilk yang terhasil. Tapi selalunya hasil hindmilk dan foremilk tadi akan bercampur sama-sama di dalam satu botol kan? Dan kita tak tau bila masa hindmilk atau foremilk akan keluar.

Hasil kedua-dua (foremilk dan hindmilk) sudah digabungkan didalam satu botol. Jadi dengan pengambilan Set Penyusuan Susu Ibu Shaklee ini, kadar kepekatan yang terdiri daripada lemak akan lebih di dalam susu ibu perahan tadi tidak kira di dalam foremilk atau hindmilk. Kerana Set Penyusuan Susu Ibu Shaklee ini, membekalkan beberapa vitamin hebat untuk membantu menghasilkan susu yang lebih berkualiti dan berlemak. Berpatutan dengan pembesaran si anak yang perlukan lebih vitamin dalam diet seharian mereka.

Erm..ibu jelas tak apa yang saya nak kongsikan ni? hehhe.
Maksudnye Set Penyusuan Susu Ibu tadi mampu menambah kepekatan di dalam susu ibu. Kepekatan ini ialah hasil dari kandungan lemak yang maximum untuk keperluan si anak. Beza warna susu yang diperah tanpa dan dengan Set Penyusuan Susu Ibu Shaklee menentukan kualiti susu ibu.

Ketahui khasiat Set Penyusuan Susu Ibu Shaklee ini dan saya kongsikan testimoni saya setalah hampir 3 tahun mengamalkannya. (bermula penyusuan anak pertama sehingga anak kedua). Dan baca cerita kegagalan saya menyusukan anak.

Pakar Penyusuan Susu Ibu


Agen Shaklee: Cheras, Ampang, Bandar Tun Razak, Kajang
Call/Wasap/Msg: 012-9334940
Fanpage: babyshop.com
blog: www.nastashanordin.blogspot.com 
email: nastasha.nordin@gmail.com

No comments:

Post a Comment