Thursday 25 September 2014

PERBEZAAN PENYUSUAN ANAK LELAKI DAN ANAK PEREMPUAN SAYA




Tiada kata indah yang saya mampu katakan atau luahkan dengan keizinan rezeki melalui keberkatan usaha dariNya. Allah Maha Basar.

Satu masa dahulu saya sangat taksub nak menyusukan anak, dan Allah uji saya. Dalam tak sedar, saya melawan kelemahan diri sendiri dan saya berjaya meneruskan impian saya. Impian nak menyusukan anak sehingga 2 tahun lebih. Impian yang telah dibina beserta segala usaha dan pengorbanan, tak kan nak tinggalkan lupus sahaja kan. Kene kuat lawan dan lawan.

Akhirnya dengan izinNya, selepas pelbagai ujian, saya berjaya kenal siapa diri saya sendiri. Saya tak kan lupa kerana jika sesuatu benda yang berlaku, hanya Allah la tempat kita mengadu. Syukur Ya Rahman, Ya Rahim

Cerita berkenaan jatuh bangun saya diawal Penyusuan Ariq Ikhwan telah saya kongsikan sebelum ini. Jemput baca, semoga memberi manfaat kepada semua.

Entry kali ini, saya nak berkongsi berkenaan Perbezaan Penyusuan Dua Orang Cinta hatiku - Ariq Ikhwan dan Aisyah Imani (sedang menginjak usia 1 tahun 5 bulan pada Oktober 2014). Bertuah Aisyah Imani, seawal  usia 4 bulan, saya sudah berhenti kerja untuk memberi peluang pada diri untuk membesarkan dan menjaga kedua anak-anak manja saya. Ariq Ikwan dan Aisyah Imani.

Sebenarnya terdapat beberapa perbezaan yang saya alami ketika menyusukan kedua orang anak saya ini. Perbezaan ini saya ukur sejak mereka lahir sehingga usia mereka ketika ini. Dan saya tahu, apa yang saya kongsikan merupakan pengalaman saya sendiri dan tidak semestinya sama dengan orang lain. Kita kongsi-kongsi ilmu ya ibu semua.





MUHAMMAD ARIQ IKHWAN B. MOHAMAD AZLI (MAIMA)

- mempunyai masalah polihydromial menyebabkan MAIMA terpaksa di check dahulu sebelum diberi minum susu mama
- seawal dilahirkan MAIMA merupakan seorang anak lelaki yang kuat menyusu.
- sehinggakan sejam sekali nak menyusu dan hanya tidur 20 minit sahaja.Tidur   lama jika saya peluk sahaja
- MAIMA tidak boleh tidur lama sehingga ada yang berpendapat mengatakan    anak saya tak kenyang
- bulan pertama MAIMA disokong dengan susu FM disebabkan masalah    penyusuan
- Bermula bulan kedua dan seterusnya, MAIMA dah boleh direct feeding dan    menerima susu saya sepenuhnya
- kerap bangun malam untuk menyusu.
- membesar tanpa ayah disisi membuatkan lebih rapat dengan saya. Hanya    dapat jumpa ayahnya weekand sahaja.
- MAIMA dijaga sepenuhnya oleh nenek dan atuk dan merupakan cucu sulung  kedua belah keluarga
- Bagi MAIMA, penyusuan ialah makanannya. Dia akan menyusu bersungguh-  sungguh sehingga benar-benar kenyang.
- MAIMA start disokong dengan susu kambing ketika umur 1 tahun 8 bulan    kerana ketika itu, saya mengandungkan Aisyah Imani bulan ke 4.
- pada umur 1 tahun 10 bulan, dia fully susu formula.MAIMA sendiri yang tak  nak susu badan disebabkan perbezaan rasa..tak sedap katanya.(hehehe)
- Berjalan pada usia 10 bulan
- Boleh bercakap pada usia 1 tahun 2 bulan
- Anak yang sangat aktif dan sangat independent
- Bulan ketiga sudah minum 3.5oz sekali minum dan bulan ke 5 sudah minum  5oz sekali minum.
- Sekarang 3 tahun 6 bulan, 110z susu setiap kali minum
- Sejak adik ada, sangat manja dengan ayahnya







NUR AISYAH IMANI BT. MOHAMAD AZLI (NAIMA)

- selepas dilahirkan terus diletakkan ke badan saya
- sangat mudah nak mencari susu badan ibu.selepas lahir, terus tidur sepanjang malam di sebelah saya
- minum sangat sedikit dan terus tidur
- jadikan susu sebagai pelepas lelah sahaja dan bukan untuk kenyang.
- tidak mahu bangun malam untuk menyusu. dan memaksa saya bangun untuk mengepam
- lebih kuat makan makanan dari menyusu badan
- bertubuh kecil dan halus dari baby lagi
- seawal 4 bulan saya sendiri menjaga dan membesarkan NAIMA. Jadi sangat manja dan tak boleh hilang sikit
- seawal 3 bulan susu hanya 2.5oz sahaja
- berjalan pada usia 11 bulan
- ketika 1 tahun 5 bulan belum mahu bercakap.tapi sangat paham cakap orang dan boleh minta disuruh.
- pernah diberi susu kambing ketika saya sakit teruk namun NAIMA tak mahu
- tidak menyusu botol sejak berumur 4 bulan
- sangat manja dan terlalu aktif

Ini lah perbezaan penyusuan 2 orang anak saya. memang terdapat perbezaan penyusuan di antara mereka. Sorang kuat menyusu, sorang tak kuat menyusu. namun mereka masih aktif dan kuat bermain. Manja juga tak sama.
Disebabkan ini juga yang membuatkan pelbagai pengalaman telah saya rasai. Seronok kan boleh menjadi ibu dan menyusukan anak.

Saya juga suka nak berkongsi berkenaan penyusuan susu ibu. Jika ada yang nak share, boleh tulis diruangan komen ya. Boleh tukar-tukar pengalaman.

Jika ibu inginkan SET PENYUSUAN SHAKLEE, boleh dapatkan consultation dan berkongsi pengalaman penyusuan anda dengan saya.


Agen Shaklee: Cheras, Ampang, Bandar Tun Razak, Kajang
Call/Wasap/Msg: 012-9334940
Fanpage: babyshop.com
blog: www.nastashanordin.blogspot.com 
email: nastasha.nordin@gmail.com

No comments:

Post a Comment