Monday 15 September 2014

TIPS MEMBANYAKKAN SUSU IBU & MEMBUATKAN PENYUSUAN ITU INDAH - BAHAGIAN 2 (SESUDAH MELAHIRKAN ANAK)

Tahniah ibu, setelah sabar menanti selama 9 bulan 10 hari, ibu kini bergelar seorang ibu. Ada yang panggil mama, ada yang panggil mummy, bonda, mak atau apa pon panggilan. Pastinya ianya indah bila sekecil yang memanggilnya. Bestnya, pasti ibu sungguh seronok kan.

Bagaimana dengan 16 Tips Membanyakkan Susu Ibu & Membuatkan Penyusuan Itu Indah - Bahagian 1 (Semasa Mengandung) yang saya kongsikan sebelum ini?

Ibu-ibu dah amalkan ketika mengandung?

Jika masih belum, jom baca dulu seketika untuk ibu dapat gambaran kenapa Tips Membanyakkan Susu Ibu & Membuatkan Penyusuan Itu Indah perlu diamalkan sebelum baby dilahirkan. Sedangkan ketika itu belum ada baby lagi kan? Bagaimana nak banyakkan susu?


Itulah kelebihan Tips Membanyakkan Susu Ibu & Membuatkan Penyusuan Itu Indah versi saya. Jemput baca disini 

16 Tips Membanyakkan Susu Ibu & Membuatkan Penyusuan Itu Indah - Bahagian 1 (Semasa Mengandung)

Jadi untuk entry kali ini, saya kongsikan pula Tips membanyakkan Susu Ibu & Membuatkan Penyusuan menjadi sangat indah tanpa ibu perlu rasa stress dan susah hati. Jika ibu berjaya ikuti tips penyusuan yang saya kongsikan sebelum ini, pasti 50% usaha ibu dalam penyusuan sudah berhasil. Hanya perlu buat dan buat. Lebih baik jika ianya dikongsikan kepada bakal ibu yang lain. Sharing is Caring kan.

Tarik nafas dalam-dalam dan selamat menyalin nota.


TIPS EKSKLUSIF MEMBANYAKKAN SUSU IBU & MEMBUATKAN PENYUSUAN ITU INDAH -

BAHAGIAN 2 (SESUDAH MELAHIRKAN ANAK)

Bahagian ini sesuai untuk ibu amalkan ketika berada di wad menunggu untuk bersalin dan seterusnya ketika proses berpantang anak.


1-Beritahu keinginan ibu untuk menyusukan anak

Seperti yang telah saya kongsikan sebelum ini, ibu perlu cari Hospital Rakan Bayi jika ingin melancarkan proses menyusukan anak. Lebih-lebih lagi untuk ibu yang mengandung anak pertama. Banyak yang perlu dipelajari dan perlu ditanya. Sebaiknya ibu perlu beritahu kepada doktor, mid wife ataupon nurse yang menjalankan proses bersalin yang mana ibu ingin menyusukan anak seawal anak dilahirkan.

Disebabkan itu, mereka akan meletakkan anak yang baru dilahirkan (masih berdarah) ke badan ibu untuk memastikan anak boleh bau, bau badan ibu mereka. Ini satu permulaan yang baik untuk anak mengenali ibunya selain si anak akan berasa sangat selesa.


2- Terus menyusukan anak seawal dilahirkan

Setelah selesai sesi menjahit dan menyelesaikan proses bersalin, ibu tidak perlu menunggu lama untuk menyusukan anak. Minta nurse untuk bantu kalian menyusukan anak. Nurse akan bantu kalian untuk mengajar cara-cara & teknik terbaik untuk memastikan kalian selesa dan berjaya menyusukan anak.

Jangan takut jika anda bersalin secara pembedahan, kerana nurse akan bantu cadangkan posisi terbaik untuk menyusukan anak.Pokol pangkal ibu yang ada keinginan untuk menyusukan anak.





3-Pastikan ibu sihat selepas proses bersalin
Kita memang jelas 10 minit pertama selepas melahirkan anak, ibu pasti terasa penat dan lemah-lemah badan disebabkan proses contraction atau meneran. Tapi kebanyakan ibu akan lupa kesakitan bila dengar tangisan si manja. Hebat penangan si manja kan.

Bila lupa sakit, ibu akan lupa pula untuk mengambil vitamin untuk menguatkan badan ibu semula. tak perlu tunggu esok hari untuk pengambilan vitamin. saya galakkan amik terus vitamin selepas makan sedikit alas perut untuk memastikan darah yang banyak keluar dapat digantikan.Lemah-lemah badan perlu disihatkan semula. 


Kerana, jika ibu masih terasa sakit, mood untuk menyusukan anak akan tergendala. Ibu memilih untuk berehat atau tidur sepanjang hari. Ibu tidak akan sihat dengan tidur tanpa mengambil sebarang vitamin untuk menyokong kesihatan badan secara menyeluruh.


4-Letak anak disisi (jika anak tidak bermasalah)

Yang ini ibu selalu terlepas pandang, ibu akan biarkan nurse uruskan si manja di nursary dan nurse akan datang sekiranya anak kelihatan lapar. Salah. Sebaiknya, ibu biarkan si manja di sebelah ibu agar bonding antara anak dan ibu semakin kuat. Anak akan bau, bau ibunya dan meminta disusukan. Ransangan dari anak akan menyebabkan penghasilan susu bertambah dan meningkat dengan cepat.

5-Jangan tunggu anak lapar baru nak susukan anak

Normal baby yang menyusukan anak akan cepat nak susu semula.Bukan sebab mereka tidak kenyang. Tapi susu ibu mudah dihadam dan melawaskan. Jadi, anak akan sentiasa nak susu. Disebabkan itu, ibu perlu set 2 atau 3 jam sekali anak perlu disusukan tanpa tunggu baby menangis minta disusukan.

Ini pon bagi mengelakkan anak terkena penyakit jaundice/kuning yang lama dan teruk. Susu ibu akan bantu kurangkan jaundice dengan cepat.


6-Berurut seawal pulang dari rumah
Sebaiknya terus berurut jika pulang ke rumah. Tak perlu tunggu 3 hari baru nak berurut. Nanti seksa badan. Boleh masuk angin atau badan semakin lemah. Biarkan badan selalu panas dan elakkan aircond atau kipas yang laju

Berurut juga boleh melancarkan pengeluaran susu.Sebab bila berurut, pengaliran darah menjadi lebih lancar dan badan jadi sangat selesa. Ibu akan cepat sihat.

7-Pam susu jika baby masih tidur
Rangsangan susu ibu bukan hanya dari baby, malah pam juga membantu. jika dah survey pam mana yang sesuai, percepatkan beli pam dan teruskan pam susu jika baby masih tidur. Minta bantuan lactation causelor atau rakan yang lain untuk bantu anda atasi masalah (jika ada)

8-Mohon bantuan suami/keluarga jika tidak sihat atau kurang selesa
Sepanjang tempoh berpantang, macam-macam boleh terjadi, jika ibu ada masalah kesihatan atau masalah yang tidak diketahui puncanya, terus berjumpa doktor. Jika ada lenguh-lenguh minta bantuan suami/keluarga untuk sapukan ubat. Kasih sayang dan perhatian keluarga juga mainkan peranan penting untuk pastikan kesihatan dan mood ibu dalam keadaan yang baik.

9-Makan makanan yang baik ketika dalam berpantang
Berpantang bermaksud makan makanan yang seimbang tanpa sebarang lemak,manis yang melampau, masin yang melampau,makanan menyebabkan gatal.Bukan semata-mata kurangkan makan. Kebanyakan ibu terlalu taksub ingin kurus dengan cepat. jadi ibu sanggup kurangkan makan. Ini boleh menjejaskan pengeluaran susu ibu kerana susu ibu terbentuk dari semua nutrien dengan seimbang. Jika tak nak makan, sila amik makanan tambahan (vitamin) yang seimbang ye.




10-Banyakkan minum air masak
Tau tak ibu-ibu pengambilan air masak sangat penting walaupon dalam pantang. Jangan leka dan lalai. Ada pantang yang tidak membenarkan ibu minum air dengan banyak namun itu hanya mitos sahaja. Air boleh membantu pengeluaran susu ibu dengan lancar.

11-Berpantang dengan baik
Ini tips eksklusif yang sangat penting. Jangan tinggal pantang. Badan ibu nak pakai lama.Perlu rajin dan konsisten jaga pantang. badan ibu sihat, pengeluaran susu pon lancar.
Elakkan amik jamu jika anak masih mempunyai jaundice/demam kuning ya.

12-No formula milk
Jangan pernah fikir nak standby atau beli susu formula. Ini akan membantutkan proses penyusuan nanti. Sebab minda akan set, susu formula ada, jadi tidak perlu lah ibu beruseha bersungguh-sungguh sangat untuk menyusukan anak.

13-Tingkatkan amalan zikir dan berdoa untuk membanyakkan susu badan
Sepanjang proses menyusukan anak atau mengepam, rajinlah zikir Ya Matin (Maha Sempurna KekuatanNya) untuk membantu membanyakkan pengeluaran susu ibu. Selain itu membantu meningkatkan semangat dan kekuatan ibu untuk kekal menyusukan anak walaupon penat.

Rajinkan berdoa agar membanyakkan susu. Kena minta padaNya.Pasti boleh.



14-Jangan tunggu payudara penuh 
Jangan jadikan payudara penuh sebagai indicator susu sudah banyak. Konsisten menyusukan anak sekerap mungkin. Dalam 3 jam sekali, anak perlu disusukan atau dipam keluar. Jika kita sudah disiplin, penghasilan susu akan terjadi sendiri tanpa perlu dipaksa-paksa.

Yakinla bahawa payudara sentiasa mengandungi susu dan apabila anak disusukan/dipam, payudara akan menghantar signal untuk menghasilkan lebih banyak susu. Kajian mengatakan, jika anak kerap disusukan dalam tempoh masa yang singkat, kandungan susu manjadi lebih berlemak. Ini akan membantu menambahkan berat anak.

15-Fikir anak, fikirkan susu banyak
Berfikiran positif. Ibu hebat, ibu pasti boleh. Bila ibu menyusukan anak, belailah mereka. Ini dikatakan grooming. Langkah ini, mampu merangsang penghasilan susu ibu. Malah mampu mengeratkan bonding antara anak dan ibu. Ibu perlu lebih relax untuk memastikan penyusuan itu menjadi sangat indah.

16-Tendem Pumping
Latih diri untuk menyusukan anak dan perah susu serentak menggunakan pam susu. Ini dikatakan tendem nursing. Ini juga tips untuk membanyakkan susu ibu. Jika ibu ada double pam electric, ia lebih memudahkan.

17-Kerapkan Penyusuan Malam
Kebanyakan ibu yang gagal kerana mereka tidak menyusukan anak di malam hari. Adakala anak memang tidak bangun untuk menyusu ketika malam. Tapi ibu perlu kejutkan anak untuk menyusu ataupon ibu kena bangun untuk pam sebaik-baiknya 3 kali. 

18-Teknik Urutan
Teknik urutan payudara yang betul akan membantu susu mengalir dengan lancar. Apatah lagi sewaktu anda mengalami bengkak susu ataupon sakit puting. Untuk itu, anda perlu menuam payudara dengan tuala yang direndam dengan air suam. Belajar dan cari teknik yang terbaik untuk merangsang penghasilan susu ibu.




Alhamdullilah, selesai saya kongsikan Tips Membanyakkan Susu Ibu & Membuatkan Penyusuan Itu Indah - Bahagian 2 (Sesudah Melahirkan Anak).

Saya kongsikan tips eksklusif ini daripada pengalaman saya sendiri dan kawan-kawan. Saya suka berkongsi ilmu penyusuan dan berniat untuk membantu lebih ramai lagi ibu di luar sana yang mempunyai niat dan semangat untuk menyusukan anak mereka.Semoga ibu-ibu berusaha bersungguh-sungguh dalam proses penyusuan anak sehingga lengkap 2 tahun. Jika ibu percaya, ibu pasti boleh.

Sebab suka sangat bab penyusuan ini, saya selalu sertai flash mob atau apa-apa kelas penyusuan untuk menambah ilmu dan motivasi untuk menyusukan anak. Layan dulu la gambar-gambar saya ini.




capture in news paper..yea..suka sangat.siap kene interview lagi


Jika ada masalah penyusuan, boleh komen dibawah ye.Insyallah saya akan guide dengan baik. Lebih mudah boleh call/wasap saya.

Ingat, penyusuan susu ibu adalah kewajipan yang telah ditetapkan oleh Allah ke atas seorang wanita bergelar ibu (jika ibu sememangnya berkemampuan untuk menyusukan anak). Ketetapan ini telah disebutkan di dalam firman Allah dalam Surah Al-Baqarah Ayat 233 yang bermaksud:
“Para ibu hendaklah menyusui anak-anaknya selama 2 tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.” 
Malah Rasulullah S.A.W pernah bersabda,
” Dan tidak ada seorang pun perempuan yang hamil dari suaminya, kecuali ia berada dalam naungan Allah azza wa jalla, sampai ia merasakan sakit kerana melahirkan, dan setiap rasa sakit yang ia rasakan pahalanya seperti memerdekakan seorang hamba yang mukmin. Jika ia telah melahirkan anaknya dan menyusuinya, maka tak ada setitis pun air susu yang dihisap oleh anaknya kecuali ia akan menjadi cahaya yang memancar di hadapannya kelak di hari kiamat, yang menakjubkan setiap orang yang melihatnya dari umat terdahulu hingga yang kemudian. Selain itu ia dicatat sebagai seorang yang berpuasa, dan sekiranya puasa itu tanpa berbuka nescaya pahalanya dicatat seperti pahala puasa dan qiyamullail sepanjang masa.
Ketika ia menyapih (cerai susu) anaknya Allah Yang Maha Agung sebutan-Nya berfirman: ‘Wahai perempuan, Aku telah mengampuni dosa-dosamu yang lalu, maka perbaruilah amalmu.”
(Mustadrak Al-Wasail 2: bab 47, hlmn 623)
Jika ibu-ibu sudah mengikuti segala Tips membanyakkan Susu Ibu & Membuatkan Penyusuan menjadi sangat indah ini namun penghasilan susu ibu masih belum memuaskan hati, mari saya kongsikan SET PENYUSUAN SHAKLEE.
Set inilah yang membuatkan saya jatuh cinta dengan SHAKLEE seterusnya berniat lebih lagi ntuk bantu ibu di luar sana.

Testimoni set penyusuan shaklee




Jika ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh hubungi

Agen Shaklee: Cheras, Ampang, Bandar Tun Razak, Kajang
Call/Wasap/Msg: 012-9334940
Fanpage: babyshop.com
blog: www.nastashanordin.blogspot.com 
email: nastasha.nordin@gmail.com




No comments:

Post a Comment