Sunday 21 September 2014

WAJIB BACA!! MITOS PENYUSUAN SUSU IBU YANG KARUT- BAHAGIAN 2

Salam ibu semua. Berjumpa lagi kita. Ibu dah baca 

MITOS PENYUSUAN SUSU IBU YANG KARUT.WAJIB BACA! - BAHAGIAN 1

Entry kali ini merupakan sambungan daripada bahagian 1 di atas, harap ibu semua dapat manfaat dari bahagian di atas.

Tak sabar saya nak sambung entry ini, terlalu banyak idea yang saya ingin curahkan kerana saya terdedah kepada salah paham ibu-ibu berkenaan penyusuan susu ibu. Kadang saya merasa sedih sebab salah paham yang kita sendiri kurang paham ini telah menyebabkan ibu mengambil tindakan tidak mahu menyusukan anak atau tidak berusaha dengan lebih kuat lagi untuk menyusukan anak.

Namun begitu, saya hormati setiap keputusan ibu kerana yang pasti setiap ibu ada cara dan sebab tersendiri mengapa ianya berlaku. Respek!
Saya cuma berkongsi idea dan cuba merungkai permasalah itu. Selamat membaca (senyum)




Salah faham/Mitos dalam Penyusuan Susu Ibu: (sambungan)

MITOS 6:
Tidak mampu menyediakan peralatan menyusu kerana sangat mahal. (pam,storage bag, ice pack dan sebagainya)

Sebenarnya tiada alasan jika ibu memang berniat utk menyusukan anak dari awal lagi. Sebelum melahirkan anak, ibu perlu membuat sedikit kajian berkenaan pam dan harga mengikut penyesuaian ibu semasa bekerja. Ini ialah tips penyusuan yang berjaya yang pernah  saya kongsikan sebelum ini. Baca disini BAHAGIAN 1 - TIPS MEMBANYAKKAN SUSU IBU & MEMBUATKAN PENYUSUAN ITU INDAH (KETIKA MENGANDUNG)

Jika peralatan penyusuan mahal, ibu boleh simpan duit sikit mengikut budget dan berbincang dengan suami untuk membeli. Ibu boleh beli ketika offer di mana babyfair yang dianjurkan atau dari online seller yang boleh dipercayai. Malah sekarang ade pam manual serendah rm100. Ada juga online seller yang menganjurkan kutu pam untuk memudahkan ibu mendapatkan pam kesayangan dengan membayar secara ansuran. Ibu perlu bijak memilih.

Selain itu, jika masih tidak mempunyai budget yang banyak untuk membeli pam, ibu boleh belajar teknik mermet untuk 'mengepam' susu. Ianya satu teknik rangsangan secara manual dan testimoni mengatakan teknik ini menyumbang lebih banyak pengeluaran susu dari menggunakan pam biasa. Pasti ibu mampu. Tanamkan fikiran TIADA ALASAN UTK BERJAYA.

MITOS 7:
Masalah puting tenggelam(inverted)/leper(flat) tak boleh menyusukan bayi 

Kalau ibu sudah baca teknik bagaimana untuk atasi masalah ini, pasti ibu lebih berkeyakinan. Baca tips menjayakan penyusuan yang saya kongsikan diatas ya. Selain itu, ibu boleh google berkenaan permasalah ini kerana pelbagai testimoni/cerita yang ibu-ibu lain pernah kongsikan untuk cara mengatasinya. Jika ibu malu, boleh hubungi lactation counsellor yang ibu sesuai. Pasti mereka akan bantu. (Boleh hubungi saya juga)

MITOS 8:
Baby tak pandai nak latching sejak kecik. 

Sebagai seorang yang baru di dunia ini, pastilah baby tidak pandai semua benda. Kita jangan samakan anak kita dengan anak orang lain kerana keadaan tidak sama dan anggap ianya sebagai ujian yang perlu kita tempuhi sebagai seorang ibu. Jangan tangisi ujian ini. Sedia untuk hadapi.

Macam mana ibu tidak pandai nak bagi anak latch dengan betul. Macam itulah anak kita lahir kat dunia tidak berapa pandai latching. Practice make perfect. Ibu kena belajar macam mana nak bagi anak latch dengan baik. Jangan mudah mengalah. Dan saya pasti setiap useha perlu diiring dengan doa padaNya. 

Saya pernah hadapi perkara yang sama selama sebulan(diawal kelahiran). Apa yang saya buat ialah bertanya dengan rakan penyusuan lain dan ajak mereka ke rumah untuk buat practical depan saya. Ianya berhasil. Elakkan bagi minum susu melalui botol susu terlalu awal. Baby akan nipple confuse seterusnya memilih untuk penyusuan botol kerana ianya lebih mudah.




MITOS 9:
Anak lagi suka susu FM dalam botol sebab susu FM lebih manis dan sedap 

Pernah dengar ''yang manis itu racun, yang pahit itu penawarnya''. Susu ibu lebih sedap. Ianya mengandungi pelbagai rasa, warna dan tekstur. Khasiat juga pelbagai dan yang pasti ianya magic milk untuk semua anak yang lahir. Anak suka minum susu dari botol sebab flow botol lebih laju dan anak tidak perlu berusaha gerakkan rahang untuk menyusu. Penyelesaian yang mudah ialah, ibu tidak perlu menyusukan anak dengan botol susu dengan lebih awal. Perkenalkan susu ibu melalui payudara dulu (direct feeding), seterusnya perlahan-lahan perkenalkan botol susu.

Jika anak menghadapi masalah di awal kelahirannya, ibu perlu pam susu dan berikan melalui sudu atau syringe agar baby tidak mudah nipple confuse. Namun teknologi terkini sudah menghasilakan puting botol susu yang sama bentuk dengan puting payudara ibu. Ibu perlu rajin bertanya dan cari info.





MITOS 10:
Anak sudah biasa dengan penyusuan botol susu dan tidak mahu meneruskan penyusuan susu ibu 

Masih boleh diselamatkan. Cuma ibu perlu banyak bersabar untuk latih semula baby latch. Antara cara terbaik ialah beri baby susu ketika mereka sudah menangis dengan kuat. Itu menunjukkan mereka lapar, dan jangan bagi mereka pilihan untuk memilih penyusuan susu botol, terus bagi direct feed ke payudara ibu dan baby akan pandai sendiri kerana mereka terpaksa minum susu ibu. Bukan kita mendera si manja, namun ini proses belajar. Azam dan semangat ibu akan menjadi kekuatan untuk ibu bertahan dan belajar. Anak akan rasa semangat ibu itu.

MITOS 11:
Saiz payudara ibu kecil, tidak banyak susu 

Maaf. Ramai ibu yang kurus dan kecil berjaya. Saiz payudara bukan penentu pengeluaran susu. Asalkan ibu semua amalkan konsep lebih banyak permintaan, lebih banyak pengeluaran. Pasti ibu tidak akan alami masalah susu kurang. Yang pasti, kikis dulu pemikiran negetif ini. Jika lama di dalam diri, sudah pasti ibu gagal dalam menyusukan anak, kerana saiz payudara tidak boleh diubah-ubah. Pemikiran mitos ibu yang perlu diubah.

MITOS 12:
Orang kurus tiada susu  

Konsep pengeluaran adalah berdasarkan supply dan demand. Bukan saiz badan atau jumlah lemak dalam badan. Susu ibu tidak dicipta dari lemak si ibu. Ianya ciptaan Allah yang indah dan dimiliki semua ibu. Jika ibu amalkan pemakanan yang berkhasiat, susu ibu akan mudah terhasil dengan banyak. Ditambah dengan permintaan yang tinggi dari anak, sudah pasti ibu akan berasa sangat hebat. Jangan fikirkan kelemahan diri sendiri sebagai alasan untuk tidak menyusukan anak.Jadilah model terbaik untuk anak dan orang tersayang anda.




MITOS 13:
Malu untuk menyusukan anak (seksi) 

Sekarang ini terdapat pelbagai baju atau gadjet penyusuan yang sesuai untuk ibu bergaya. Rata-rata ibu yang menyusukan anak akan pandai sendiri untuk menggayakan baju yang sesuai asalkan tidak nampak seksi ketika menyusukan anak. Ibu boleh belajar menggunakan nursing cover atau tutup dengan pemakaian tudung yang labuh. Dan sekarang ini, banyak shopping mall atau tempat awam sudah menyediakan nursing room untuk ibu menyusukan anak. Ibu boleh belajar dan lihat dari kelas-kelas penyusuan yang ibu perlu hadiri semasa mengandung agar ilmu dapat dipraktikkan nanti. Jika ibu masih menjadikan ini sebgai alasan, taktau nak komen apa sebab ini melibatkan ATTITUDE.(maaf)

MITOS 14:
Mengandung tak boleh breastfeed 

Selalunya masalah ini terjadi jika ibu mengandung lagi dengan jarak yang dekat. Kalau serius untuk menyusukan anak selama 2 tahun, ibu perlu berbincang dengan suami untuk planning. Namun sekiranya ibu mengandung dan anak masih menyusu, ianya boleh diteruskan melainkan kalau pernah mengalami kelahiran pra-matang, pendarahan dan atas nasihat doktor. Kalau mahu terima nasihat doktor pun, always get second opinion sebelum decide untuk berhentikan penyusuan ketika mengandung.

Saya pernah hadapi keadaan ini. Mitos mengatakan anak yang menyusu ketika ibunya mengandung, dianggap sebagai perampas khasiat adiknya. Adik boleh jadi cacat dan tidak pandai. Dan anak yang menyusu akan lahir sikap pentingkan diri dan bongkak sebab mengambil nutrien ibu ketika mengandungkan adiknya. Masyallah. Testimoni saya sendiri, anak-anak saya menjadi sangat rapat dan membuatkan saya lebih kuat untuk menghadapi sesuatu yang lain. Sebab itu pilihan saya.

MITOS 15:
Kena ambil supplement untuk tambah susu. Budget bertambah

Makan makanan seimbang secukupnya dah mencukupi. Supplement untuk membantu menambahkan kesihatan ibu. Bila ibu sihat, ianya membantu penghasilan susu dengan cepat. Supplement tidak perlu apabila ibu boleh pastikan pengambilan pemakanan ibu seimbang dan tidak berkurang dari segi zat dan nutrien. Perlu diingat, ibu makan dan menyalurkan khasiat untuk si anak. Jika khasiat tidak mencukupi, bagaimana anak mahu berkembang dengan sempurna dari segi fizikal dan mental. Ibaratnya ibu makan untuk dikongsikan bersama anak. pasti ibu mahukan yang terbaik. 

Namun terdapat banyak produk semulajadi yang dipercayai boleh membantu penghasilan susu ibu dengan banyak serta memastikan badan ibu kekal bertenaga seharian. Contohnya kurma,barli,pegaga madu dan sebagainya.


set budget penyusuan yang semua mampu miliki


MITOS 16:
Sudah makan pelbagai produk untuk tambah susu tapi tak berjaya 

Konsep utama penyusuan adalah supply dan demand. Jadi, kalau ibu mahu tambahkan pengeluaran susu perlu trick otak sendiri. Buat power pumping dengan kerap. Kalau makan macam-macam tapi direct feeding kurang, pam pun culas, bagaimana mahu trick otak untuk hasilakan lebih banyak susu ibu.

Produk penyusuan hanya membantu untuk memastikan badan ibu kuat dan berupaya untuk penghasilan susu. Bukan makan dan susu terus keluar mencurah-curah. Selagi tidak ikuti tips-tips penyusuan yang sebenar, jangan jadikan produk sebagai penyebab ibu tidak berjaya dalam penyusuan. Kesihatan ibu merupakan antara tips penyusuan yang perlu dipatuhi.

Dan, produk penyusuan, bukan hanya makan sekali, dan susu keluar, ianya perlu konsisten. Kalau ada produk penyusuan yang semudah sekali makan sahaja terus susu banyak, sudah pasti ibu tidak ada masalah penyusuan yang serius.


Macam kita nak jadi Engineer. Kena pergi sekolah bertahun tahun. Baca macam-macam buku. Macam tu juga hendak jadi seorang ibu. Nak menyusukan anak. Ianya dilihat mudah. Tapi bukan semudah yang disangka. Tetapi tidak susah sangat kalau kita sentiasa belajar dan rajin membaca menambah pengetahuan. Disebabkan itu, ilmu penyusuan perlu digali seawal ibu mengandung lagi ya.

Saya doakan ibu semua berjaya menukar persepsi negetif tentang penyusuan susu ibu dan jangan sesekali percaya mitos karut tentang penyusuan seperti ini. Anda akan kalah sebelum bermula jika ada antara mitos seperti ini di dalam diri.
Ubah kepada pemikiran positif. Ini kalilah (senyum)




JANGAN MENCIPTA ALASAN. MALAS BERUSEHA, MUDAH GAGAL.
USAHA + DOA + TAWAKAL = BERJAYA.

Jika ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh hubungi

Agen Shaklee: Cheras, Ampang, Bandar Tun Razak, Kajang
Call/Wasap/Msg: 012-9334940
Fanpage: babyshop.com
blog: www.nastashanordin.blogspot.com 
email: nastasha.nordin@gmail.com

No comments:

Post a Comment