Tuesday 16 September 2014

TEMPAT CUTI YANG FREE, BEST, SEJUK,MEMUASKAN HATI - AIR TERJUN SERENDAH

Cuti Hari Malaysia ni cadangnya nak bersantai di rumah sebab cuti tengah minggu kan.tiada plan nak pergi mana-mana.

Tapi anak bujang kesayangan mama papa si Ariq Ikhwan ni dah minta papa dia nak mandi sungai. Selalunya kami bawak mandi kolam kecik je. Ala yang kene tiup tu. Tapi kali ni papa dia rajin nak melayan ke air terjun.

Jadi, bermula la plan kami balik kampung kat Serendah. Tergesa-gesa mama kemas barang Ariq dan Aisyah nak pegi mandi Air Terjun Serendah. Perjalanan dari KL ke Air Terjun Serendah hanya makan 40 minit sahaja. Sebab kami dah biasa balik kampung, dah rasa tak lama sangat.

Sebenarnya saya ada plan nak pergi Sungai Congkak atau Sungai Gabai je since lagi dekat di KL berbanding kena balik kampung Serendah kan. Tapi saya pernah ada pengalaman 'indah' disana. Pernah ada ular air panjang di atas permukaan sungai. Time tu kami pergi berempat. Semua anak dara lagi. Baru nak berjinak-jinak rendam kaki dalam air, dah nampak ular panjang. Meremang bulu roma saya. Since saya memang sangat geli dengan reptilia, memang dah band la nak mandi kat sana.

So,saya setuju dengan keputusan suami untuk balik kampung.
Yea..mandi air terjun. Ariq dan Aisyah mesti suka. Merendam la korang dua beradik ye. Tapi tak sangka ramai sangat orang kat sana. Sampai kami tak dapat parking. Terpaksa naik ke atas lagi untuk mandi kat kawasan lain.

Sebenarnya, memang bagus tempat ni. Sebab ianya satu tempat yang sesuai untuk semua golongan umur. Ada kawasan rehat, kawasan taman permainan, ada toilet tempat tukar baju, ada pondok tempat rehat, kawasan lapang untuk bentang tikar atau kemah. Pendek kata semua kemudahan lengkaplah. Sekali sekala ada orang berniaga di sana. Jual keropok goreng atau pisang goreng. Sesuailah tempat yang sangat best dan memuaskan hati. Yang paling best,semuanya free disini. 

Sebelum ni, kawasan Air Terjun Serendah belum dibangunkan lagi. Kawasan Air Terjun ni kena melalui kawasan perumahan orang asli. Boleh kita tengok pembangunan rumah dan cara hidup mereka. 

Dulu sebelum kawasan Air Terjun ni dibangunkan, tak banyak kemudahan. Hanya orang kampung atau orang yang tau tempat ni je yang selalu ke sini. Setelah dibangunkan oleh kerajaan negeri, Air Terjun Serendah ni sangat femes. Tapi masih tidak mengenakan sebarang bayaran macam Sungai Gabai atau Sungai Congkak tu.


ramai pengunjung di Air Terjun Serendah

 
Disebabkan itu, ramai sangat orang harini.penuh kat kawasan air terjun. Terpaksa kami naik ke atas sedikit. Kawasan tu kurang menarik tapi masih berpuas hati. Ariq dan Aisyah pon sangat gembira.

Dah berendam 2 jam kami pon balik. Berbaloi percutian macam ni. Boring jugak asik ke shopping complex je kan. Nak balik kampung jauh pula. So boleh nanti korang plan short gateway macam ni dengan family ye.
Memang percutian yang free,best dan memuaskan hati.

Balik dari mandi Air Terjun ni memang akan bagi Ariq dan Aisyah nutriferon untuk tingkatkan imunisasi mereka. Sebab biasalah kalau dah berendam lama ni mudah dapat selseme atau demam. Jadi sebagai ibu prihatin, cepat-cepat bagi mereka nutriferon. (cewah) Syukur anak-anak sangat tergila kan nutriferon. Sebab rasa dan khasiatnye yang terbaik.

Jom layan gambar








2 comments:

  1. Bestnya sha...lame tak mandi air terjun

    ReplyDelete
  2. memang best..boleh plan kalau nak..kite camping gitu.heheh

    ReplyDelete